Vrije School Zutphen

ik hed byslexxie

 

 

 

Ik hakel,ik takul,ik stooter en ik stok,

 

Ju wil neid weetun hoefeel worden ik gock,

 

Leters danzen een yive, un tsatsa of un tano,

 

Mein hersennen werkun hart maar gana neit mee med be vloow,

 

Be spelling klobt nied al teid maar u weet nuu waraom,

 

En ik zla al teid bleifen roeppen, nee ik ben neit dom,

 

Luiw zein is het egt nie,

 

Maar er is een vijt, ik hebt bislecctei.

Video Dyslexie



Dyslexie op Vrijeschool Zutphen

Een film in opdracht van de dyslexiespecialist

gemaakt door het filmteam binnen het vak videokunst


Dyslexie

Dyslexie in de praktijk

Dyslexiespecialist
De dyslexiespecialist is dagelijks op school aanwezig, drie dagen aan het Weerdslag, twee dagen in de Dieserstraat. Leerlingen kunnen altijd bij haar terecht met vragen, de deur staat letterlijk open en er is geen (figuurlijke) drempel. Per mail is zij tijdens schooluren bereikbaar en zij streeft ernaar aan het einde van de schooldag alle post beantwoord te hebben.

Dyslexiegesprek
Jaarlijks voert de dyslexiespecialist een gesprek met de leerlingen met dyslexie. Hierin komen zaken aan de orde als welbevinden op school, geboden faciliteiten, gewenste ondersteuning, gebruik van hulpmiddelen, vragen en opmerkingen van de leerling. Het voornaamste doel van de dyslexiebegeleiding op school is de leerlingen zelfstandig met hun dyslexie om te leren gaan en te ontdekken op welke manier ondersteuning voor hen zinvol is en hoe zij deze middelen in kunnen zetten tijdens de les en bij het studeren thuis.

Zorg op maat
Met de leerlingen wordt gekeken welke ondersteuning zij nodig hebben en dit verschilt per leerling. Elke leerling die in het bezit is van een officiële dyslexieverklaring krijgt een dyslexiepas. De dyslexiespecialist maakt met de leerling bovendien een dyslexiekaart waarop aangegeven staat welke ondersteuning deze specifieke leerling nodig heeft. Indien een leerling hinder van de dyslexie ondervindt tijdens bepaalde lessen en/of bij bepaalde vakken wordt in gesprek met de dyslexiespecialist naar passende oplossingen gezocht.

Uitgangspunt
In de begeleiding en ondersteuning van leerlingen met dyslexie wordt uitgegaan van de faciliteiten die bij het eindexamen toegestaan zijn:
Extra tijd bij proefwerken en examens (25%)
Teksten in vergroot lettertype (14 pt)
PC als tekstverwerker met gebruik van spellingcontrole
Audio ondersteuning (voorlezen)

Vragen kunnen, bij voorkeur per e-mail, gesteld worden aan:

Mariët Roeleveld – dyslexiespecialist vszutphen – Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.