Vrije School Zutphen

Video

Een video over het regge-onderwijs vindt u hier.

Reggestroom: leren door te doen

Onderbouwleerkrachten adviseren hun leerlingen en ouders bij de keuze van voortgezet onderwijs. In het verleden plaatste een bepaalde groep leerlingen hen daarbij voor problemen; bij deze groep constateerden leerkrachten dat het 'gewone' voortgezet vrijeschool onderwijs geen recht deed aan hun ontwikkeling.
Deze leerlingen hadden een minder abstracte, meer praktische leerroute nodig naar het niveau van een mavo-diploma. Na een zorgvuldige voorbereiding is daarom in 1993 de Regge, leren door doen, van start gegaan.
Uitgangspunt is de twaalfjarige (onderbouw)leerling, die een advies voor voortgezet vrijeschool onderwijs of voor mavo heeft gekregen en in staat is zich redelijk zelfstandig in het leren te ontwikkelen. Gewoonlijk wordt bij het leren een sterk beroep gedaan op analytische processen, die uiteindelijk tot theoretische abstractie moeten leiden. Hiervoor is minstens een gemiddelde theoretische intelligentie nodig. Er zijn echter ook leerlingen die gemakkelijker leren door te doen, te werken en te ervaren. Zij maken gebruik van andere 'soorten van intelligentie’: praktische en sociale intelligentie. Deze leerlingen willen de werkelijkheid vooral op concrete wijze ervaren, het liefst zichtbaar of op een andere manier beleefbaar. Zij hechten vaak aan leren in een samenhang; de dingen zien in een groter verband. Bovendien is er soms gewoon meer tijd nodig om tot een bepaald resultaat te komen.
In onderwijs dat meer recht doet aan hun vermogens, groeit hun zelfvertrouwen; zij zullen zich gemotiveerd voelen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige en zelfbewuste mensen. Daarbij is het heel goed mogelijk dat allerlei onvermoede talenten zichtbaar gaan worden. Daar is ruimte voor in de Regge.